Hari ke 2; Kaedah Kawalan

Hari Kedua; Kaedah Kawalan.
Semua rider akan berlepas utk berkayuh dalam 1 lane.

1.          4 riders (sebagai Marsyall) bergerak secara 2 orang berpasangan bagi menunjukan arah laluan kayuhan disimpang . Ini penting kerana terdapat beberapa simpang antara Hotel ke Route 4 yang boleh mengelirukan rider. Lalulintas sangat sebok dan terdapat banyak traffic light.
2.          Kayuhan bermula jam 12.30ptg.
Utk perjalanan ini slow rider akan bermula terlebih dahulu. Bertujuan bagi mengelakkan mereka tertinggal di kawasan Bandar. Marsyall akan membawa (membimbing) mereka keluar hingga ke Route 4. Kaedah seperti masuk daripada Stesyen Shell/Masjid Hijau digunapakai. Kumpulan ini bergerak dalam aggaran 10 orang dengan seorang ketua. Setelah masuk ke Route 4 kumpulan ini meneruskan kayuhan. Begitulah seterusnya diikuti oleh Medium Group. Untuk fast rider mereka ini perlu memastikan tiada rider yang tertinggal di belakang laluan hotel ke route 4 ini. Setelah memasuki Route 4 mereka boleh terus membuat kayuhan mengikut arahan leader masing-masing.

Di Route 4 ini mereka akan melalui Bun Phru, Patong, Phang La dan Prik hingga ke Sadao. Sila berkayuh di sidetable jalan(laluan basikal/motosikal) kerana kenderaan bergerak laju.

(Berdasarkan kategori Slow rider)
3.          Dari Hatyai ke Sadao – Jarak 45km – (Anggaran 2jam 45min)
Jangkamasa bergerak anggaran jam 12.30ptg dan dijangka sampai jam 3.15 ptg.
Perjalanan kayuhan sejauh 45km. Masa anggaran diambil kira kesesakan lalulintas keluar dari Hatyai dan cuaca panas yang mengganggu rentak kayuhan.

Terdapat masjid disepanjang laluan kebanyakannya disebelah kanan laluan.
Jam 3.00ptg lori sweeper start pick up rider sepanjang perjalanan ke Sadao. Drop rider kat Simpang Sadao.

4.          Dari Sadao ke Padang Besar – Jarak 14.5km – (Anggaran 40 min)
Jangkamasa bergerak anggaran jam 3.20ptg dan dijangka sampai jam 4.00ptg.
Jam 4.000ptg lori sweeper start pick up rider yg gagal sampai ke Pdg Besar mengikut waktu. Drop rider di Imegresen PB.

5.          Imigresen Pdg Besar – (Anggaran 1.00 jam)
Peserta yg sampai awal sila buat urusan dan berehat untuk berkumpul semula. (Maklumkan kepada rakan-rakan sekiranya ada peserta yg ingin terus berkayuh utk bersolat di Masjid Pdg Besar).
6.          Dari Pdg Besar – Kangar – Jarak 34km (Anggaran 1 jam45 min)
Laluan ini agak sebok. Ada beberapa simpang terutama apabila menghampiri Kangar. Anggaran JMB adalah pada jam 5.15ptg dan JMT Padang Katong sekitar 7.00ptg Laluan akan melalui jalan Timah Tasoh bagi mengelakkan kesesakan laluan bandar. Sila ikuti arahan Marshall.

Lori sweeper akan membuat sweeping mulai jam 6.30ptg dan menghantar mereka ke Padang Katong, Kangar.
0 Responses